Filter
Sortera på:
0 produkter
Visar 1 - 0 av 0 produkter

Bakväxlar

På tcmcykel.se tillhandahåller vi ett stort sortiment av bakväxlar för alla typer av cyklar (mountainbike, racer, hybrid och cyclocross). När du ska välja bakväxel till din cykel så behöver du veta hur många drev som finns i kassetten och sedan välja en växel som är avsedd för samma antal. Många frågar sig vad skiljer en budgetbakväxel mot en dyrare, svaret är självklart inte enkelspårigt. En bakväxel i det högre prisspannet är lättare, mer vridstyv och har bättre lagringar än en växel i det lägre spannet. Att en växel är vridstyv garanterar bra växlingsfunktion även under hög belastning, en växel som har hög vridstyvhet har ofta en Cage (växelarm) som är tillverkad i kolfiber i stället för aluminium. Det är också viktigt att säkerställa att bakväxeln har tillräckligt lång Cage (växelarm) för att kunna hantera tandantalet på det största drevet i kassetten. För att säkerställa detta kan du använda vårt filter för att sortera på max antal tänder på kassetten.

Vad är en bakväxel?

En bakväxel är den komponent på cykeln som flyttar kedjan mellan dreven eller kugghjulen i kassetten. Detta görs när du växlar, och det är bakväxelns förflyttning av kedjan som gör så att det går lättare eller tyngre att trampa. Bakväxeln kan antingen vara kopplad till en vajer fram till reglaget på styret, eller trådlös via Bluetooth.

Vilken bakväxel ska jag ha?

Vilken bakväxel du ska ha på din cykel grundar sig i huvudsak på två saker - hur många växlar du har samt hur många kuggar det är på största drevet på kassetten.

Ta reda på hur många växlar bakväxeln har

För att ta reda på vilken delning bakväxeln ska ha, det vill säga hur många växlar den ska fungera för så räknar du enkelt dreven i bakväxeln. Om du har 9 drev i kassetten så behöver du en bakväxel för 9-delat, det vill säga för 9 växlar bak. Om du har 12 drev bak behöver du en bakväxel för 12 växlar, och så vidare.

Titta hur lång cage du ska ha

Om du har en växel fram behöver du endast räkna hur många kuggar det är på det största drevet i kassetten (drevet närmast hjulet). Detta för att avgöra hur lång cage du behöver (delen som bakväxelns rulltrissor sitter fast i). Det finns i regel tre olika längder på cagen, long cage, short cage och medium cage. Du bör i regel välja en så kort cage som möjligt, men utan att den blir för kort då det gör att växlarna fungerar bättre. Om man har två eller tre växlar fram (det vill säga 2 eller 3 drev på vevpartiet), behöver man ta hänsyn till detta. Räkna då kuggarna på både största och minsta kugghjulet på både kassett och vevpartiet. Använd därefter dessa mått i följande formel: (Största drev i kassett – Minsta drev kassett) + (Största drev vevparti – Minsta drev vevparti) Se exemplet nedan: Anta att din kassett har 11 kuggar på minsta och 34 på största drevet, och ditt vevparti har 44 på största och 24 på minsta klingan. Då kommer utr kningen se ut så här: (Största drev i kassett – Minsta drev kassett) + (Största drev vevparti – Minsta drev vevparti) = (34-11)+(44-24) = 23+20 = 43. Svar du får ut, i detta fall 43 (skrivs ofta 43T) är deiffra som avgör hur lång cage du ska ha. Det skiljer sig lite beroende på märke, men generellt gäller följande: SRAM: Upp tull och med 30T: Kort arm (Short cage) Från 31 till och med 37T – Medium arm (Medium Cage) 38T eller mer – Lång arm (Long cage) Shimano: Upp till och med 33T– Kort eller medium arm (Short eller Long cage) 34T eller mer – Lång arm (long cage)

Justera bakväxel

Att justera din bakväxel är faktiskt inte så svårt som många tror. Den enda du behöver göra är att hitta rätt spänning på vajern, samt att ställa in ändlägena. Du kan även behöva justera b-skruven, det vill säga hur nära kassetten bakväxeln ligger.

Justera spänningen på vajern

För att ställa spänningen på vajern vrider du antingen på justerskruven på reglaget, eller på justerskruven direkt på bakväxeln. Dessa går att justera utan verktyg. Om du skruvar ut skruven (motsols) spänner du vajern. Detta ska du göra om kedjan har svårt att växla till en tyngre växel (vanligaste problemet). Om kedjan har svårt att växla till en lägre växel (det vill säga et mindre kugghjul i kassetten), skruvar du skriven inåt, d.v.s. medsols. Du kan även lossa vajern från bakväxeln och sätta dit den igen om det inte räcker med dem andra justerskruvarna.

Justera ändlägena

För att justera det övre ändläget växlar du till lättaste växeln, och spänner ändlägesskruven så att kedjan inte kan ramla ner på insidan av kassetten. Den får heller inte vara för hårt åtdragen, så att kedjan inte kan växla till den lättaste växeln. På det yttre ändläget gör du tvärtom.
Tillagd i varukorgen