Johan F.
Guider
Författare: Johan F.
Cykel­expert på TCM Cykel

HUR LÅNGT KOMMER JAG PER LADDNING PÅ EN eMTB?


GENERELLT OM RÄCKVIDDEN PÅ eMTB


eMTB med fullpower-motorer, generellt mellan 70-100Nm i vridmoment, från namnkända tillverkare som Bosch, Shimano och Yamaha har relativt likvärdig energikonsumtion. Räckvidden påverkas beroende på bla underlag, cyklistens vikt, däcktryck, kadens, assistansnivå, terräng, temperatur och lutning. Variationen kan vara rejält stor utifrån dessa faktorer. Ofta större än tex hos en bil eller moped. Detta av den enkla anledningen att en elcykel har en hjälpmotor, och det är upp till dig och miljön du cyklar i hur mycket extra hjälp du kommer att kräma ur motorn.


ENERGIKONSUMTION I FÖRBRUKADE WH PER TIMME GER BÄST RÄTSIDA PÅ FRÅGAN


Vi på tcmcykel.se har analyserat konsumtionsdata från egna tester och annan tillgänglig data. Vi kan konstatera att absoluta merparten av cyklister som kör eMTB med fullstark motor nyttjar mellan 100-200Wh per timme. Extremfall och undantag finns alltid såklart, och tittar vi på en tung cyklist som med låg kadens (tramphastighet) och maximal assistansnivå cyklar uppför ett berg i en timme, så kan konsumtionen mycket väl bli 400Wh per cykeltimme, samtidigt kommer det då troligen bli en del utförsåkning vid senare tillfälle, med i princip 0% energikonsumtion.

SÅ HUR LÅNGT KOMMER JAG DÅ?


Som du märker vill de flesta slingra sig när det kommer till sträcka på eMTB. Det beror på att förutsättningarna kring hur långt du kan cykla är så vitt skilda när du cyklar off-road.

Men som grund, tänk 100-200Wh per cykeltimme. Så om din cykel tex har ett batteri på 500Wh kan du vara ganska säker på att du kan vara ute och roa dig i åtminstone 2,5 timme.

Med tiden kommer du lära dig hur mycket din åkstil förbrukar av energin i batteriet. Samt troligen förbättra din teknik, som i sin tur sänker förbrukningen.

VAD PÅVERKAR MIN RÄCKVIDD?


Det finns flera faktorer som påverkar din räckvidd.
Vi har staplat upp de punkter som gör störst skillnad för din räckvidd:

ASSISTANSNIVÅ:
Mmm, kanske ganska självklart, ju mer assistans, desto mer energi kommer förbrukas från batteriet.
UNDERLAG:
Tänk på hur det är att springa i lös sand, ganska jobbigt va?! Samma gäller för din elcykel. Hårt och platt drar alltid mindre energi.
CYKLISTENS VIKT:
Till skillnad från tex en elbil så är merparten av systemvikten (cykel, cyklist och utrustning) faktiskt du. Betänk att cykeln väger 20–30 kg, så det ger ganska stort utslag på energikonsumtionen.
LUTNING:
Också ganska självklart, motlut drar mycket energi, och medlut drar lite.
DÄCKTRYCK:
En faktor många missar. Speciellt på hårdare underlag så är det stor skillnad – pumpa lite till, och batteriet räcker längre.
TERRÄNG:
Även om du inte cyklar upp för ett stort berg så kan terrängen vara tuff. Och ju tuffare terräng du cyklar i, desto mer energi konsumeras.
KADENS:
Troligen den punkt som gör störst skillnad för energiförbrukningen. En van cyklist trampar gärna 75–95 tramptag per minut, medan en nybörjare kan ligga på 40. Högre kadens är mer energieffektivt för både dig och batteriet. Som bonus kommer kedja och drev hålla betydligt längre.
TEMPERATUR:
Om det är kallt ute så kommer det att påverka räckvidden negativt, 25–50% om det är riktigt kallt (typ 10 minusgrader eller mer).
SMORT DRIVPAKET:
Det gör en viss skillnad på energikonsumtionen då friktionen minskar med en smord kedja. Sedan är det kanske ännu viktigare för att undvika onödigt slitage och risken för kedjebrott. Kedjan på en elcykel ska alltid vara smord.

Tillagd i varukorgen