Fjädringsguide - så fungerar cykelns framgaffel

En av de viktigaste sakerna när det kommer till hur bra en mountainbike är i terrängen är hur dess framdämpare presterar. Utvecklingen på Framgafflar (och även bakdämpare när det gäller heldämpade cyklar) har gått otroligt mycket framåt senaste åren, vilket gör att dags cyklar både är snabbare, lättare och mer komfortabla än för några år sedan. I vardagstal används ofta orden fjädring och dämpning som synonymer, men många experter på området brukar vilja skilja på dessa ord. När vi exempelvis cyklar över en sten så drycks fjädringen ihop, medan dämpningen kontrollerar hur snabbt eller långsamt den trycks ihop respektive fjädrar tillbaka. Fjädringens rörelse kan alltså bromsas inuti gaffeln, och hur snabbt den trycks ihop regleras av något som kallas kompressionsdämpning medan hur snabbt den fjädrar tillbaka kallas för returdämpning. Slarvigt kan man säga att ofta sitter fjädringen i det ena benet, och dämpningen i det andra.

Luftgaffel eller spiralfjäder- två typer av framgafflar

Dagens framgafflar finns generellt i två olika huvudtyper när det gäller fjädring. Den vanligaste typen av fjädring är en så kallad luftfjäder. På sådana gafflar finns en (eller flera) luftkammare som du med hjälp av en dämparpump kan fylla med luft. Fjädringen sköts sedan genom att luften i kammaren komprimeras när du cyklar på en sten eller åker i ett gupp, vilket gör att framgaffeln fjädrar. Hur hård eller mjuk en luftgaffel är kan enkelt regleras genom att med en dämparpump pumpa i mer eller mindre luft. Mer luft ger hårdare fjädring då det behövs mer kraft för att komprimera luften, medan mindre luft ger mjukare fjädring. Detta fungerar med andra ord på precis samma sätt som lufttrycket i cykelns däck. Den andra huvudtypen är en spiralfjäder, som är vanligast på billigare cyklar men som även finns på en del fetare gafflar för mer utförsbetonad cykling. Där är det en spiralfjäder tillverkad i stål eller titan som sköter fjädringen. På finare framgafflar med spiralfjäder går fjäderspänningen att justera genom att spänna ihop alternativt släppa på fjädern, och det går därmed att få fjädringen lite hårdare eller mjukare. På vissa gafflar går det även att köpa andra fjädrar och byta till, för att på så sätt ändra fjädringens hårdhet. Generellt blir dock spannet i vilket du kan ändra hårdheten betydligt mindre på en framgaffel med sprialfjäder kontra en gaffel med luftfjäder. På många billigare framgafflar är det inte ens säkert att du märker någon skillnad då du skruvar på den så kallade "Preload-skruven" för att spänna fjädern.

Varför luftgaffel?

• En framgaffel med luftdämpare är betydligt lättare att justera hårdheten på än en gaffel med spiralfjäder. Till en luftgaffel behöver du endast en dämparpump så kan du justera hårdheten efter din vikt. I många fall finns det en tabell på baksidan av ena gaffelbenet där det står angivet hur många PSI du ska pumpa i gaffeln beroende på hur mycket du väger. • En spiralfjäder går i många fall inte att justera hårdheten alls på. Sanningen är att även om det finns en justerskruv för "Preload" (fjäderspänning), så brukar det inte göra så stor skillnad. Åtminstone inte lika stor skillnad som på en luftgaffel. Eftersom många cyklar som är utrustade med fjädergaffel original har samma gaffel på en liten cykel i storlek XS och en stor i storlek XXL av samma modell blir gaffeln ofta lite väl hård för den lätta XS-cyklisten, medan den blir för mjuk för den i många fall tyngre XXL-cyklisten. (Detta gäller enklare framgafflar, på dyra gafflar med spiralfjäder för downhill och liknande kan det skilja sig). • Luftgafflar är generellt lättare, eftersom luft är lättare än en stålfjäder. • Nackdelen med luftgafflar är att dem generellt är lite dyrare än framgafflar med spiralfjäder. Därmed ser du oftast luftgafflar på mountainbikes med ett pris från omkring ca 10.000:- och uppåt.

Luftgafflar med flera luftkammare (negativ luftkammare)

Vissa gafflar har flera luftkammare, med olika funktioner. Ibland finns det exempelvis en negativ luftkammare, som har som uppgift att göra gaffeln följsammare vid små stötar (exempelvis om du åker på en hyfsat slät stig eller grusväg med endast små ojämnheter i underlaget). Denna håller emot den positiva huvud-luftfjädern för att det ska krävas mindre luft för att trycka ihop gaffeln precis i början på slaget, och gör därmed framgaffeln lite känsligare i början av slaget. I regel behöver du dock endast pumpa en luftkammare, och luften fördelas då automatiskt på dem två luftkammarna.

Tokens - förändra framgaffelns progressivitet

Hur fjäderkurvan ser ut på en framgaffel, det vill säga hur progressiv den är kan påverkas på olika sätt. Det vanligaste är att stopppa i så kallade >tokens i luftkammaren (vanligtvis små runda plastdistanser) som gör att volymen i luftkammaren minskar. Med mindre luftvolym (och därigenom mindre luft) komprimeras luften snabbare och gaffeln blir på så sätt hårdare snabbare. Du kan därigenom få gaffeln så att den blir lika mjuk i början men hårdare i slutet av slaget, för att på så sätt minska risken för genomslag. Perfekt för dig som om kör och hoppar eller droppar mycket med hårda landningar som följd!

Returdämpning

Returdämpningens syfte är att bromsa så att fjädern inte fjädrar tillbaka antingen för snabbt eller för långsamt. En gaffel som fjädrar tillbaka för snabbt upplevs ofta väldigt studsig. Om du exempelvis cyklar ned för en trottoarkant kommer framhjulet att studsa till när det landar på marken, eftersom det inte finns något som håller emot. En gaffel med för långsam retur å andra sidan kommer istället inte hinna fjädra tillbaka till ursprungsläget innan nästa stöt kommer vilket gör att den liksom packar ihop sig. Detta märks tydligt om du exempelvis cyklar nedför en backe med mycket stenar. I början på backen kommer framgaffeln att fungera bra, men efter varje stöt kommer den att sacka ihop mer och mer eftersom att den fjädrar tillbaka för långsamt för att den ska hinna tillbaka till ursprungsläget mellan varje stöt. Därav kan det göra stor skillnad med en framgaffel med korrekt inställd retur. Att lära sig ställa en avancerad gaffel är dock en hel vetenskap i sig, men det finns mängder med filmer och tips på Youtube gällande detta!

Kompressionsdämpning

Kompressionsdämpningen är alltså motsatsen till returdämpning, och reglerar hur snabbt framgaffeln trycks ihop. På många finare gafflar finns det både lågfartskompresssion (LSC) och högfartskompression (HSC), som regleras via två olika kompressions-oljekretsar. Lågfartskompressionen har framförallt som uppgift att dels förhindra att gaffeln dyker när man bromsar, och dels minska pedalgunget. Med för hård lågfartkompression kommer cykeln dock att kännas mindre följsam. Högfartkompressionen handlar istället om att bromsa upp rörelsen när gaffeln rör sig väldigt snabbt, exempelvis vid en landning efter ett drop eller ett hopp. Man vill då att kompressionen ska vara tillräckligt hård för att gaffeln inte ska bottna ur direkt, men samtidigt vill man inte ha den för hård eftersom du då inte kommer kunna utnyttja hela gaffelns slaglängd. På en vanlig standardgaffel för exempelvis XC är inställningarna av kompressionen dock oftast inte så avancerade, utan oftast kan man enbart välja mellan att ha gaffeln antingen helt öppen (väldigt mjuk och följsam), eller låst (ganska hård och maximalt trampeffektiv). Ibland går detta även att justera steglöst, och på många cyklar kan det även finnas ett mellanläge, s.k. halvöppet läge. Syftet är att du ska kunna anpassa framgaffelns rörelse efter dina önskemål och efter terrängen. Du vill med andra ord hitta den optimala kombinationen mellan att gaffeln ska kunna röra sig och ta upp stötar, men utan att den gungar för mycket så att cykeln därav blir mindre trampeffektiv. Därmed kan du många gånger justera detta med ett reglage på styret, så att du kan välja att låsa gaffeln när du exempelvis cyklar efter en slät väg, och sedan öppna den när du kommer in i skogen igen.

Hur fungerar Returdämpning och Kompressionsdämpning?

Båda dessa fungerar genom att olja passerar genom ventiler, kanaler eller shims. Dessa blir som flaskhalsar som kontrollerar flödet och gör så att gaffeln rör sig antingen långsammare eller snabbare. Genom att skruva på skruven för returen eller kompressionen kan man då justera hur "flaskhalsiga" dessa flaskhalsar blir, och därmed kan man ändra hur lätt oljan kan passera igenom dem. En flaskhals där oljan har svårare att passera igenom gör exempelvis returen långsammare, medan en flaskhals där oljan tillåts passera enkelt igenom gör returen snabbare. Det är även av denna anledning som du kanske någon gång känt att din framgaffel känns segare när det är kallt ute än när det är varmt - det beror på att oljans viskositet förändras med temperaturen (oljan blir mer trögflytande när det är kallt).

Testa, testa och testa!

- Men även om jag nu vet allt detta, hur ska jag kunna använda det? Det enkla svaret är - Testa! Om du har en luftgaffel men ingen dämpar pump, så rekommenderar vi starkt att du införskaffer en sådan. En enkel för några hundringar duger gott och väl. Skruva sedan några hack på en sak i taget, cykla en liten bit och känn efter vad som händer. Du kan i regel inte förstöra något, utan det enda som händer är att inställningarna ändras. Så var inte rädd för att testa. En bra inställd billig gaffel kan i många fall vara bättre än en dyr felinställd gaffel. Så ut och testa skruva lite på vreden för tusan!
Tillagd i varukorgen