Specialized

2021 Specialized S-Works Stumpjumper EVO

123 990 kr
Slut i lager Bevaka denna produkt och få mail när den är åter i lager!
Butikssaldo
Butiken i Stockholm: Slut i lager
Bevaka Produkt
Bevaka storlek
Ramstorlek S1 S2 S3 S4 S5
Kroppslängd (cm)





Alltid fri frakt över 600:-
2021 Specialized S-Works Stumpjumper EVO Artikel nr: 10875

Helt nya 2021 Specialized S-Works Stumpjumper EVO är här - och det finns goda anledningar att tro att det här är den den cykel på marknaden som allra flest stigcyklister kommer skriva högst upp på sin önskelista till kommande säsong.

Landets bikeparks byggs ut allt mer, och nya dyker upp både här och. Aldrig tidigare har vi haft tillgång till fler stigar och bättre cykling. Samtidigt blir stigarna och lederna allt mer avancerade - vilket nya Stumpjumpern är byggd för att svara på. Den här cykeln ger dig så mycket kontroll och självförtroende att du kan ladda nerför stigar du tidigare inte ens trott varit cykelbara. Med en generös cockpit som ger dig välbehövligt utrymme att centrera dig mellan hjulen, flack gaffelvinkel, lågt vevhus och reducerad offset på gaffeln upplevs cykeln trygg och stabil när det blir stökigt, samtidigt som den ger dig friheten att braka in i kurvorna, flyta igenom dem eller sätta den där perfekta insidan av kurvan. En brantare sadelrörsvinkel optimerar kraftöverföringen och håller din vikt framåt när du klättrar, de korta kedjestagen ser till att du har kul och gör cykeln kvick och lättmanövrerad. Letar du efter kombinationen mellan det roligaste och snabbaste man kan åka på? Då är det här cykeln du ska titta närmare på.

EVO's 160mm framgaffel och 150mm bakdämpning ger dig en bottenlös känsla när du landar efter stora hopp och dropp, och vibrationskontrollen och kinematiken ser till att du inte fastnar över större hinder. Samtidigt gör geometrin den förvånansvärt responsiv och trampeffektiv - och den är inte alls så gungig som man ofta upplever andra cyklar med 150+ millimeter slaglängd. Nyckeln till detta är Rx Tune, Specialiced´s receptför hastighet. Specialized´s team av ingenjörer har i detalj utvecklat varje aspekt av nya Stumpjumper's dämpning. Geometri, hjulbana, hävkruva, unika shim stacks, oljans viskositet - allt har gåtts igenom och testats fram för att finna den optimala lösningen. Både framgafflar och bakdämpare har gått igenom en mängd stadier av prototyper för att hitta en optimerad och balanserad upplevelse, som ska göra nya EVO´n så följsam och trygg som möjligt utför, samtidigt som den ska vara trampeffektiv uppför och på flacken.

Nya stumpjumperramen är extremt avancerad och har en perfekt balans mellan styvhet och  mjukhet. Nu för tiden kan går det att skapa otroligt styva ramar, men det har visat sig att det inte alltid är det mest optimala. Det avancerade händer när ramen designas för följsamhet, och viss flex i ramen utnyttjas där man vill ha det för att ta upp vibrationer bättre och ge en mjukare gång. Specialized kallar EVO's ram för en sidoarmsram. Det assymetriska staget som kopplar samman dämparen mellan toppröret och sadelröret minskar vridkrafter och gör att mindre material kan användas - vilket möjliggör en extremt lätt men tålig ram med fantastisk åkkänsla. En färdiglackerad S4-ram väger in på imponerande 2750 gram (inkl inklusive dämpare, all hårdvara, länkage, kolfiberextension, gjutet nedre ramrör och kedjestagsskydd, axel oxh sadelstolpsklämma). Här togs inga genvägar med andra ord - detta är enligt Specialized den absolut lättaste ram de kunde ta fram som levde upp till de höga krav på tålighet som vi är vana vid när det kommer till Specialized´s marknadsledande ramar. 

Genom unika nya funktioner kan Stumpjumper 2021 finjusteras så att den passar dig helt perfekt. Gaffelvinkeln är justerbar mellan 63 och 65.5 grader via en unik styrlagerskopp med tre inställningsmöjligheter. Så oavsett om du kör brant och tekniskt, långsamt och tekniskt eller något där emellan, så kan du ställa in din EVO precis som du vill ha den ute i skogen på några minuter. Vevhusets höjd kan även det justeras - genom ett Flip Chip i länkaget kan vevlagerhöjden justeras 7 mm i höjdled. På så sätt kan du välja om du vill ha extra låg tyngdpunkt för skön åkkänsla eller lite högre för att inte slå i pedalerna i marken.

SWAT-luckan på Stumpjumper EVO är vad man kan kalla ett mästerverk i kolfiberkonstruktion. En enkel öppning av flaskhållaren låter dig komma åt ett utrymme i nedre ramröret. Det är nu ytterligare 15% större än tidigare, tillräckligt stort för att rymma en halvliter vatten. Och en slang. Och en regnjacka. Eller varför inte en några bananer, eller en falukorv? Endast fantasin sätter gränser - vi fullkomligt älskar det nya större förvaringsutrymmet! Efter mängder av tester och uträkningar där kolfiberbitarna anpassats både i storlek och mönstret de läggs har detta dessutom kunnat åstadkommas utan att kompromissa med varken styvhet eller vikt!

S-Sizing
S-Sizing är style-specific sizing, vilket betyder att du väljer storlek utifrån din cykelstil (vilket är viktigare än att välja storlek utifrån hur långa ben du har). Två cyklister kan ofta ha samma kroppsbyggnad, men totalt olika åkstilar. Den ena som gillar lekfullhet drar fördel av en något kortare lekfullare cykel och den andra som vill plöja igenom stök och höga farter ska ha en något längre. Att välja storlek från din stil är fortfarande lika enkelt, då varje storlek från S1 till S6 har likheter med den tidigare storleken. Till exempel; om du tidigare cyklade en Medium så är S3 rakt av din översatta storlek, men vill du ha en ännu lekfullare cykel så går du ner en storlek till S2. Vill du komma åt stabilitet i stökig terräng eller högre farter? Då går du upp till S4. Samma sak gäller övriga storlekar.

Köp din nya 2021 Specialized S-Works Stumpjumper EVO av oss på TCMcykel.se så kan du lita på bra service och råd i samband med ditt köp. Din cykel monteras och finjusteras av en erfaren mekaniker, du får en bra och kvalitativ service efter ditt köp och en trygg cykelpartner i din vardag. Välkommen till oss på TCMcykel.se


Ram

FACT 11m carbon chassis and rear-end, asymmetrical design, 29Trail Geometry, SWAT™ Door integration, head tube angleadjustment, horst pivot BB adjustment, threaded BB, fullyenclosed internal cable routing, 12x148mm dropouts, sealedcartridge bearing pivots, replaceable derailleur hanger, 150mm oftravel

Gaffel

FOX FLOAT 36 Factory, GRIP2 damper, Kashima Coating,15x110mm, 44mm offset, S1: 150mm of travel, S2-S6: 160mm oftravel

Bakdämpare

FOX FLOAT DPX2 Factory, Rx Trail Tune, EVOL Air sleeve,Kashima coat, 3-position adjustment w/ Open Mode adjustment,S1:210x50mm, S2-S6:210x55mm

Fälgar

Roval Traverse SL 29, hookless carbon, 30mm inner width,2Bliss Ready, hand-built, 28h

Framnav

Roval Traverse SL, sealed cartridge bearings, 15mm thru-axle,110mm spacing

Baknav

Roval Traverse SL, DT Swiss Star Ratchet, 54t engagement,SRAM XD driver body, 12mm thru-axle, 148mm spacing

Framdäck

Butcher, GRID TRAIL casing, GRIPTON® compound, 29x2.3"

Bakdäck

Eliminator, GRID TRAIL casing, GRIPTON® compound, 29x2.3"

Vevparti

SRAM X01 Eagle, DUB, S1: 165mm, S2-S5: 170mm, S6: 175mm

Framdrev

30T

Vevlager

-

Växelreglage

SRAM XX1 Eagle AXS

Bakväxel

SRAM XX1 Eagle AXS

Kassett

-

Kedja

SRAM XX1, 12 speed

Bromssystem

SRAM Code RSC, 4-piston caliper, hydraulic disc, 200mm

Styre

Roval Traverse SL Carbon, riser bar, 6-degree upsweep,8-degree backsweep, 30mm rise, 800mm, 35.0mm

Handtag/ Styrlinda

Deity, Knuckleduster, Black

Styrstam

Deity Copperhead, 35.0mm

Sadel

Bridge, 155/143mm, Hollow Ti-rails

Sadelstolpe

RockShox Reverb AXS, 30.9, 1X remote, (S1:100mm, S2:125mm, S3: 150mm, S4-S6: 170mm)

Övrigt

Increased-volume SWAT™ Door integration with 22oz SWAT™Bladder


Dämpning: Heldämpad
Rammaterial: Kolfiber