Vevlager Cykel

Vilket vevlager passar min cykel?

Det första man behöver titta på när man ska välja vevlager är er om man har ett gängat lager (som skruvas in) eller om man har ett Press-fit lager (som pressas in). Dessutom bör man även kika på vilken ramstandard man har på cykeln. De vanligaste är BSA / engelsk gänga, T47 / gängat M47x1.0, ITA / italiensk gänga, 41mm (BB86/92 / PF24 / Shimano Press Fit), 42mm (BB30 / BBRight Direct Fit) och 46mm (PF30 / BB386EVO / OSBB). Utöver detta så behvöer man veta vilken vevaxelstandard det är på cykeln, de vanligaste är fyrkantsaxel, ISIS Driva, Octalink, PowerSpline, GXP, Hollowtech, DUB och BB30. Avslutningsvis kan det finnas olika bredder på vevpartiet och således olika bredder på vevlagret, vilket man antingen mäter eller läser vad som står på det vevlager man har idag.


När ska man byta vevlager?

Ofta hörs det när det är dags att byta vevlager. Ett fräscht vevlager är så gott som ljudlöst, medan ett slitet lager ofta låter illa i form av ett skrapande ljud eller ett knakande eller klickande ljud när man trampar. Om vevlagret börjar bli väldigt slitet kan man även känna det, då det går tungt att snurr på vevpariet eller om man känner att det hackar när man snurrar på det.


Här hittar du mer in kategorin Drivlina.
Här hittar du fler Kullager.

Filtrera (0)

Vilket vevlager ska jag välja?

Att förstå vilket vevlager som passar ditt vevparti och vevhylsa (även kallad ramhylsa) kräver en del kunskap om vilka standarder och olika typer av vevlager som finns på marknaden. Till att börja med finns det två typer lösningar för att fästa lagret i ramen, dessa två typer är gängade- och pressade vevlager, den senare kallas även i dagligtal för pressfit. Detta fästs på precis det sätt som namnet vittnar om, det vill säga att det gängade vevlagret skruvas fast i ramens vevhylsa medan pressfitlagret pressas fast. Du kan enkelt avgöra vilken av dessa två typer som passar din ram genom att kolla om din vevhylsa har gängor på insidan eller är slät.

När du konstaterat om du behöver ett gängat- eller pressfitlager behöver du mäta bredden på vevhylsan. Vanliga bredder är exempelvis 68- eller 73mm, moderna landsvägscyklar brukar vara 92mm. Alla våra lager har angivet vilka mått de är avsedda för i produktnamnet, många lager passar också för ett spann, exempelvis 68/92mm. Detta betyder att vevlagret passar för alla vevhylsor från 68 till 92mm. De pressade lagren sitter fast i en plasthylsa som i sin tur pressas in i vevhylsan. Det finns även en variant av pressfitlager som inte sitter fast i en plasthylsa utan där själva lagret fästs direkt i ramen (detta kallas ofta för "true BB30" eller "BB30 assembly"), denna typ av lager blir mer och mer ovanliga.

Du har nu konstaterat om vevlagret är gängat eller pressfit, samt hur bred vevhylsa din cykel har. Nu återstår bara att avgöra axeldimensionen på ditt vevparti. SRAM använder sig av tre stycken olika standarder för detta, GXP, BB30 och DUB. Vad som skiljer dessa åt är diametern på vevaxeln, GXP har en vevaxel som är 24mm i diameter medan vevaxeln på BB30 som namnet antyder är 30mm i diameter. Den senaste standarden som SRAM har lanserat är DUB, dessa vevpartier har en vevaxel som är 28mm. DUB är som sagt den nya standarden och sitter på de flesta nya cyklar idag, Fördelen med DUB är att det kan användas i nästan alla mountainbikeramar oavsett om vevhylsan är gängad eller slät och vilken diameter vevhylsan har. Observera dock du måste ha ett DUB-vevparti för att kunna använda ett DUB-vevlager.